Τετάρτη, 18 Μαρτίου 2015

Διώρυγα της Νικαράγουας, μια «χαρακιά» στην Αμερική

Ομάδα 21 επιστημόνων από όλη την Αμερική προειδοποιεί για ενδεχόμενη περιβαλλοντική καταστροφή από την κατασκευή της Διώρυγας της Νικαράγουας, ενός υδάτινου δρόμου που θα ενώνει τον Ειρηνικό και τον Ατλαντικό ωκεανό και θα ανταγωνίζεται την πολύ μικρότερη Διώρυγα του Παναμά.

Τα έργα προγραμματίζεται να αρχίσουν στην ακτή του Ειρηνικού, μια περιοχή με πολύτιμα μακρόβια δάση, και να προχωρήσουν μέχρι τη Λίμνη της Νικαράγουας, τη μεγαλύτερη λίμνη της Κεντρικής Αμερικής, από την οποία υδροδοτείται μεγάλο μέρος της χώρας. Από εκεί, το κανάλι θα προχωρά μέσα από περιοχές αυτοχθόνων και θα καταλήγει στις ακτές του Ατλαντικού, 280 χιλιόμετρα από την αφετηρία.
Αρκετοί, πάντως, αμφιβάλλουν για το εάν θα υλοποιηθεί τελικά το έργο. Η κατασκευή του ανατέθηκε στην HK Nicaragua Canal Development Investment Co. Ltd, ή HKND, τον όμιλο του κινέζου μεγιστάνα των τηλεπικοινωνιών Γουάνγκ Ζινγκ, ο οποίος θα πρέπει να καλύψει ολόκληρο το κόστος των 50 δισ. δολαρίων. Κανείς δεν γνωρίζει αν πίσω από την HKND βρίσκεται η κινεζική κυβέρνηση, αναφέρει ο απεσταλμένος της Washington Post.
Γιγάντιο έργο
Η Διώρυγα της Νικαράγουας, η οποία προγραμματίζεται να εγκαινιαστεί σε μόλις πέντε χρόνια, θα ήταν τρεις φορές μακρύτερη από τη Διώρυγα του Παναμά και θα μπορούσε να εξυπηρετεί περισσότερα και μεγαλύτερα πλοία.
Η κατασκευή της εκτιμάται ότι θα απαιτούσε κάθε χρόνο διπλάσια ποσότητα τσιμέντου από τη συνολική παραγωγή της Κεντρικής Αμερικής.
Η κυβέρνηση της Νικαράγουας ελπίζει ότι το γιγάντιο έργο θα αναζωωγονούσε την οικονομία της δεύτερης φτωχότερης χώρας στην αμερικανική ήπειρο. Η HKND θα αναλάμβανε τη διαχείριση της διώρυγας για πενήντα χρόνια, με το κράτος της Νικαράγουας να κερδίζει μόλις 10 εκατ. δολάρια για τα πρώτα δέκα χρόνια, και στη συνέχεια να παίρνει σταδιακά αυξανόμενα ποσοστά των κερδών.
Πρόσφατες δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι η κοινή γνώμη της Νικαράγουας υποστηρίζει το σχέδιο. Αυτό όμως δεν εμπόδισε χιλιάδες αγρότες και κατοίκους περιοχών που θίγονται να οργανώσουν μαζικές, και συχνά επεισοδιακές, διαδηλώσεις.
Και οι κάτοικοι δεν είναι οι μόνοι που αντιδρούν.
Ο θάνατος μιας λίμνης
Ομάδα 21 επιστημόνων από 18 ερευνητικά ιδρύματα σε όλη την Αμερική προειδοποιεί τώρα για ενδεχόμενη περιβαλλοντική καταστροφή με άρθρο της στην έγκριτη επιθεώρηση Environmental Science & Technology. Ο τίτλος είναι «Επιστήμονες κρούουν των κώδωνα του κινδύνου για την υλοποίηση του υπερωκεάνιου καναλιού στη Νικαράγουα με ταχείες διαδικασίες».
Ένας βασικός κίνδυνος είναι η υποβάθμιση της Λίμνης της Νικαράγουας, γνωστής και ως Λίμνης Κοκιμπόλκα. Δεδομένου ότι η Νικαράγουα θεωρείται από τις πιο ευάλωτες χώρες στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, οι επιστήμονες ανησυχούν για κίνδυνο λειψυδρίας σε περιόδους παρατεταμένης ξηρασίας.
Η λίμνη θα απειλούνταν από ατυχήματα και διαρροές στα 5.100 πλοία που εκτιμάται ότι θα διέρχονταν από τη διώρυγα κάθε χρόνο. Επιπλέον, τα έργα εκβάθυνσης της λίμνης θα σήκωναν τεράστιες ποσότητες ιζημάτων και θα απελευθέρωναν έτσι στο νερό παγιδευμένα θρεπτικά στοιχεία. Αυτό θα προκαλούσε ευτροφισμό και τελικά εξάντληση του οξυγόνου στα νερά, με αποτέλεσμα την ενδεχόμενη εξαφάνιση ενδημικών και απειλούμενων ειδών.
Τα ντόπια, είδη, εξάλλου, θα είχαν να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό ξενικών ειδών που φτάνουν στη λίμνη από τον ωκεανό.
Κοινωνικές επιπτώσεις
Η διώρυγα θα είχε όμως και κοινωνικές επιπτώσεις, κυρίως λόγω του εκτοπισμού αυτοχθόνων πληθυσμών και αγροτών.
Οι συντάκτες της μελέτης δεν ζητούν την ακύρωση του έργου, καλούν όμως την κυβέρνηση της Νικαράγουας να αναβάλλει την υλοποίησή του μέχρι να ολοκληρωθούν διεθνείς μελέτες για τις ενδεχόμενες περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Αμφισβητούν εξάλλου τα οικονομικά οφέλη της διώρυγας, δεδομένου ότι η κυβέρνηση «δεν έχει δημοσιεύσει επιχειρηματικό σχέδιο για το κανάλι».
Ένας από τους επιστήμονες της ομάδας, ο Πέδρο Άλβαρεζ του Πανεπιστημίου Rice στο Τέξας, είχε σχολιάσει το θέμα σε εντιτόριαλ που δημοσιεύτηκε τον Ιανουάριο στο περιοδικό Science. Καλούσε τότε την επιστημονική κοινότητα, τις περιβαλλοντικές οργανώσεις και τις οργανώσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα να εκφράσουν τις απόψεις τους και να λάβουν μέρος σε μια ενδελεχή δημόσια συζήτηση.
Στο μεταξύ, οι εργασίες για τη δημιουργία της διώρυγας έχουν επισήμως αρχίσει από τον Ιανουάριο, με την έναρξη κατασκευής δρόμων για μεγάλα χωματουργικά μηχανήματα.
Ωστόσο η κατασκευή της ίδιας της διώρυγας δεν έχει ξεκινήσει, και πολλοί εύχονται να μην αρχίσει ποτέ.http://apocalypsejohn.com/